LMIC radio

Ivanovs: Vocalises

Series

Latvian composers

Recorded

2022

Release date

14.10.2022

Compositions

Description

LMIC144

In the 1960s, Jānis Ivanovs composed five of his most experimental and expressionistic symphonies: Nos. 9 to 13. In them, he boldly employed polytonalities, polyharmonies and also the twelve-tone technique – everything that had been rehabilitated along with the thaw initiated at that time in social life and cultural processes. Already from a young age, Ivanovs had defended the composer’s right to innovation and development. He highlighted the melodic and contrapuntal lines in these symphonies with trumpets and the piano, newly introduced into the orchestra. And often he anxiously and even nervously subjected these lines to the dictates of rhythm. Ivanovs filled vast passages of his music with the tremolo of the snare drum, creating a backdrop similar to the rough canvas or coarse sandpaper that artists of the 1960s covered with thick brushstrokes using oversized brushes or putty knives. This was the era of the harsh style in Latvian art, poetry, music and culture, and Ivanovs, with his symphonies, fit well into this atmosphere; in fact, he was in its avanguard.

But in 1964, Ivanovs also created something else: a small vocalise titled Autumn Song, for a cappella mixed choir. It appeared in unpretentious four-part choral harmony, presenting a disarmingly warm melodicism and deeply respiring harmonic sequences containing parallel fifths, like a relic from an ancient shepherd’s song...

From where did this creative diversion, or perhaps undercurrent, appear in the oeuvre of Ivanovs, the composer of epic and dramatic symphonies and master of the harsh style?

IMANTS ZEMZARIS

Review

Latvijas Radio kora jaunais ieraksts ar Jāņa Ivanova vokalīžu apkopojumu atgādina, cik labi impresionistiski iekrāsotas, slīdošas, piesātinātas harmonijas izklausās korim. Īpaši mūsu reģionā, kur koru kultūras tradīcija izceļas sevišķi spilgti. Kora sniegums ir noslīpēts un izjusts – dažbrīd tembrālā vienotība ir tik augsta, ka balsis vairāk atgādina ērģeļu vai pat elektronikas skanējumu. Bezvārdu dziedājums un Ivanova stilistiskā ievirze ļāva visu ieskaņojumu izjust kā vienu veselumu. It kā mēs bezgalīgi lūkotos vienas gleznas dažādajās niansēs. Līdz galam gan neizprotu reliģisko pieskārienu tvarta beigās – pēkšņā koda ar Gloria izgrūda no iepriekš dzirdētā abstraktā maiguma ar pārāk lielu konkrētību. Ideja izdot latviešu vecmeistara darbus pēc žanra (līdzīgi kā vēl nesen simfonijas) nav ne diez ko novatoriska, ne pārsteidzoša un varbūt pat neizklausās pārlieku aizraujoši, tomēr trauksmainā laikā rast mieru sapņainajās Ivanova mūzikas dzīlēs izcilā interpretācijā ir itin jauki. Vizuālais noformējums arī iepriecina.

Ideja ***
Atskaņojums *****
Baudījums ****

Ernests Valts Circenis
Mūzikas Saule Nr. 4 (112) 2022

___________________________________

Pārmaiņas pēc Ivanova vokalīzes nolēmu klausīties LNB Alfrēda Kalniņa mūzikas lasītavā. Intuīcija gribēja redzēt notis… Sākumā pamanu dažas atšķirības patskaņu izvēlē. Tiesa, komponists bieži nav norādījis vokāli, tomēr, kur tas bija, palika neievērots. Saprotu ideju, ka koris imitē orķestrālu skanējumu un formanti piedalās instrumentācijas veidošanā, tomēr rezultāts ir pretrunā ar autora norādīto dinamiku. Dīvaini dzirdēt cezūru vietā, ko autors savienojis ar līgu… Bet tā sajūta, kad man notis ir beigušās, bet koris turpina dziedāt, ir biedējoša! Izrādās, Sigvards Kļava mēģina apšaubīt latviešu komponista, diriģenta, pedagoga, ilglaicīga Latvijas Radio Mūzikas daļas vadītāja Ivanova kompetenci: spēt adekvāti atspoguļot savas radošās ieceres, tāpēc sauca talkā Imantu Zemzari, un amatnieks daudz nedomādams ķērās pie darba. Tīša autora instruktāžu ignorēšana turpināja to pašu Latgales vaidu un ilgu tematiku, ko mēģināja iestāstīt skolā. Skatoties “Gubu mākoņos”, var pārņemt nostalģija, bet mākoņi no tā nekļūst nostalģiski, savukārt, skatoties uz vīru, kas ir pārņemts ar nostalģiju, manī nostalģiskas sajūtas neraisās. Lai mazinātu savu apjukumu, nolēmu uzmeklēt citu interpretāciju, paradoksāli, atkal Latvijas Radio koris, šoreiz 1998. gada ierakstā ar K. Putniņu. Šis ieraksts vairāk atbilst partitūrai, daudz autentiskāks. Klausīšos labprātāk Putniņa interpretāciju!

Ideja *
Atskaņojums *
Baudījums *

Armands Skuķis
Mūzikas Saule Nr. 4 (112) 2022

_________________________________

 

With no Words to follow or any great change in pace from one song to the next trying to keep one's concentration firmly fixed for a full 75 minutes can prove a tough ask. That said, there are some truly beautiful textures to be relished, immaculately sung by this estimable choir.

★★★
BBC Music Magazine, 01/2023

___________________________________________________

Ivanovs was a pioneer of the so-called 'harsh style in Latvian music (it perhaps came first through poetry and art) which allowed for experimental use of poly- and atonality, clanking piano parts in the orchestra and even jazz-like percussion. And yet at the same time the composer was also writing some of the small a cappella pieces that would eventually effect a transition to late romantic manner. Autumn Song. sung here with refreshing simplicity, set the standart for a whole range of unaccompanied pieces, which seemed to bypass the more ideological orchestral work and reflect folk wisdom and everyday concerns. For those of us who find the middle symphonies the most exciting of this works this might secm like middleweight Ivanovs; they're attractively done, but too obviously transitional for greatness.

★★★
BRIAN MORTON

Choir&Organ magazine