LMIC radio

Jaunumi / Publikācijas

Tilts starp spilgtām melodijām un krāšņiem solo

5. maijs, 2021

"Ja man būtu jāatbild uz pašas uzdoto jautājumu, kas ir alta burvība, es teiktu – tā noslēpumainais un ne visiem uzreiz sadzirdamais šarms, kas atklājas vien pēc atkārtotas satikšanās. Līdzīgi kā dažbrīd ar labām smaržām vai vīnu – pirmajā reizē liekas nekas īpašs, varbūt pat parasts un bez sevišķi izteikta aromāta vai garšas, bet vēlāk atklājas ar pilnasinīgu buķeti un vairs nelaiž vaļā. Līdzīgi ir ar altu – kad vispārizglītojošajā vai mūzikas skolā to pirmo reizi piemin, rodas iespaids, ka tā tāda lielāka vijole vien ir. Un paši altisti – ne līdz galam izdevušies vijolnieki. Bet tad, kad to tā pa īstam sanāk izdzirdēt, – nu nav tā nekāda liela vijole, kas tikai aizpilda vietu starp augšām un apakšām. Man piekrīt (vai drīzāk otrādi) un plašāk skaidro Hektors Berliozs: “Starp visiem orķestra instrumentiem alta izcilās īpašības ir cietušas vislielāko nevērību. Kopumā tā tonim piemīt dziļas skumjas, kas to atšķir no visiem citiem stīginstrumentiem. Un tomēr ilgu laiku tas atstāts novārtā vai izmantots galvenokārt bezjēdzīgajai funkcijai – dublēt basa partiju oktāvu augstāk. Bet tā toņa izteiksmīgās kvalitātes izceļas tik skaidri, ka retajos gadījumos, kad pagātnes komponisti tam piešķīruši pienācīgu lomu, tas nekad nav pievīlis uz viņu liktās cerības.” Mūslaikos situācija, protams, ir nedaudz citāda – ik pa laikam kāds aizgājušo laiku komponists ir pievērsies altam, un patlaban pieejams pietiekami prāvs repertuārs, kas atklāj instrumenta labākās īpašības. Un prāvs ir arī spēles pratēju loks, kaut gan jauni mūziķi un studenti šajā specialitātē aizvien tiek ļoti gaidīti. Pieredzē dalās Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra altu grupas koncertmeistars Arigo ŠTRĀLS, Latvijas Nacionālās operas orķestra galvenā altiste Silvija KRAUZE, Liepājas Simfoniskā orķestra vadošais alts Raimonds GOLUBKOVS un kamerorķestra Sinfonietta Rīga mūziķe Ineta ABAKUKA (grupas koncertmeistare tur patlaban ir Linda Skride-Zondervana, kura uzvarēja konkursu 2020. gada septembrī un pakāpeniski iepazīst orķestri)."

Anete Ašmane, "Mūzikas Saule" Nr. 1/2021
LASĪT