Art-i-Shock

kameransamblis

Trio “Art-i-Shock” ir viens no meistarīgākajiem un oriģinālākajiem Latvijas kameransambļiem. Kopš trio dibināšanas 2011. gadā tajā spēlē trīs lieliskas mūziķes – pianiste Agnese Egliņa, sitaminstrumentāliste Elīna Endzele un čelliste Guna Šnē. 

“Ansambļa nosaukumā ir iešifrēta tiekšanās pēc mākslinieciskas pilnības, vēlme klausītājus pārsteigt, iepriecināt un dažreiz draudzīgi provocēt. Smalks humors, spēles elements, radošs šoks kā pirmstāvoklis jaunradei un sevis jaunatklāšanai,” – šādi trio dalībnieces raksturo “Art-i-shock” būtību. 

Kad 2011. gadā radās “Art-i-shock”, ansambļa sastāvam atbilstošas partitūras vēl nebija nevienas pašas. Nu tādas ir komponējuši teju divdesmit latviešu komponisti, toskait kompozīcijas, kas atskaņojamas sadarbībā ar simfonisko orķestri, kori un arī tikpat netradicionālas uzbūves ansambli “Altera veritas”.  Lieki teikt, ka komponisti nekavējas apliecināt: ““Art-i-shock – tas ir atradums ikvienam komponistam”. Šo vārdu teicējam Platonam Buravickim noteikti pievienosies arī citi “Art-i-shock” iedvesmotie komponisti - Santa Bušs, Rihards Dubra, Andris Dzenītis, Marina Gribinčika, Juris Karlsons, Agneta Krilova, Sabīne Ķezbere, Jānis Ķirsis, Linda Leimane, Jānis Lūsēns, Arturs Maskats, Jēkabs Nīmanis, Georgs Pelēcis, Kristaps Pētersons, Santa Ratniece, Evija Skuķe, Gundega Šmite, Andris Vecumnieks. 

2016. gadā, kad trio svinēja savu piekto dzimšanas dienu, tas ne tikai atskaņoja kārtējo jaundarbu klāstu. Svētku kulminācija bija dalība Eiroradio Ziemassvētku tiešraižu maratonā, kad Latvijas Radio “Art-i-shock” koncertu translēja uz 22 Eiroradio dalībvalstu raidstacijām, pretī saņemot ārzemju kolēģu slavinājumus trio sniegumam. 

2016. gadā trio “Art-i-shock” tika nominēts Lielajai mūzikas balvai par izcilu sniegumu kamermūzikā gada garumā. Topašugad Lielo Mūzikas balvu saņēma Jura Karlsona Koncerts klavierēm, čellam, sitaminstrumentiem un simfoniskam orķestrim, kura iedvesmotājs bija tieši “Art-i-shock”. Lielajai Mūzikas balvai ir īpaša nozīme trio biogrāfijā. 2010.gadā Lielajai Mūzikas balvai par izcilu darbu ansamblī bija nominēta gan Agnese Egliņa, gan Guna Šnē, gan Elīna Endzele – katra par izcilu darbu ansamblī. Apbalvošanas ceremonijā viņas pirmo reizi satikās un Operas skatuves, atskaņojot Astora Pjacollas “Milonga del anunciacion”. Lielo Mūzikas balvu togad saņēma Agnese Egliņa, bet viņas visas trīs nolēma savu pirmo satikšanos uz skatuves no nejaušības padarīt par likumsakarību, radot “Art-i-shock”. 

2017. gadā trio bija Latvijas Radio 3 “Klasika” rezidējošais ansamblis, sniedzot  vairākus koncertus-tiešraides Latvijas Radio studijā, papildinot savu repertuāra ar Santas Ratnieces, Georga Pelēča un Artura Maskata jaundarbiem, kā arī ieskaņojot savu pirmo albumu, kuru Latvijas Radio 3 “Klasika” izdeva sadarbībā ar Nacionālo ierakstu kompāniju “Skani”. Šis albums saņēma Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvu "Zelta Mikrofons" kategorijā  "2017. gada akadēmiskās mūzikas albums".

2018. gada vasarā trio bija rezidences ansamblis 13. Siguldas jauno mūziķu meistarkursos, savukārt 2018/2019.gada sezonā – Dzintaru koncertzāles rezidences ansamblis.

Līdzās trio veltītajiem jaundarbiem ansamblis spēlē pašu un citu spēkiem veidotus pārlikumus, un mūzikas hronoloģiskais ietvars aptver nogriezni no viduslaikiem līdz mūsdienām.

“Art-i-Shock” muzicē gan Rīgā, gan Latvijas novados, ir spēlējis Norvēģijā, Igaunijā, Lietuvā, Albānijā, Gibraltārā. Ansamblis uzstājies laikmetīgās mūzikas festivālos “Latvijas Jaunās mūzikas dienas” un “Arēna”, “Sansusī”, “Dominante”, “Eiropas Ziemassvētki” un “Rīgas festivāls”, sitaminstrumentu festivālā Ukmerģē (Lietuvā), kā arī Eiropas Mūzikas forumā. 

Trio ir sadarbojies ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, Liepājas simfonisko orķestri un kamerorķestri “Sinfonia concertante”, diriģentu Andra Pogas, Aināra Rubiķa un Atvara Lakstīgalas vadībā atskaņojot trio veltītos Andra Vecumnieka un Jura Karlsona trīskāršos koncertus.

Apciemošanas vērta ir arī “Art-i-shock” mājaslapa, kurā vēl bez precīzas un izsmeļošas informācijas par trio veltītajiem jaundarbiem un  koncertdzīvi var atrast arī spirdzinošas un ļoti sirsnīgas trio mūziķu pārdomas (un reizēm arī padomus) par jaunrades procesiem, par satiktajiem komponistiem un saspēles partneriem, kā arī norisēm trio dzīvē. 

LMIC 2020