Elīna Garanča
(16.09.1976 )
mecosoprāns
Mecosoprāns Elīna Garanča, kā teic kritiķi, jau ir ierakstījusi savu vārdu operas vēsturē. “Varbūt viņas lielākais spēks slēpjas spējā melodiju izdziedāt tik neiespējami skaisti, ka šķiet – laiks ir apstājies”, raksta Ādams Vasermans “Opera News”. Gan publikas, gan kritiķu atzinību Elīna Garanča ir iekarojusi arī ar savu muzikālo inteliģenci un dziļajām lomu interpretācijām.
Elīnas Garančas starptautisko karjeru aizsāka debija Zalcburgas festivālā 2003. gadā, dziedot Annio Mocarta operā “Tita žēlsirdība” diriģenta Nikolausa Arnonkūra vadībā. Kopš tā laika dziedātāja ir uzstājusies pasaules vadošajos opernamos – Ņujorkas Metropoles operā, Londonas Karaliskajā Koventgārdena operā, Milānas “La Scala”, Bavārijas Valsts operā Minhenē, Vīnes Valsts operā, Berlīnes Vācu operā, Ņujorkas Kārnegija zālē un Londonas Vigmora zālē, kā arī daudzviet citur pasaulē.
Elīna Garanča ir saņēmusi neskaitāmus atzinības apliecinājumus – izdevuma “Musical America” Gada vokālista titulu 2010. gadā, MIDEM Gada dziedoņa titulu 2007. gadā. Savukārt 2013. gadā Elīna Garanča saņēma prestižo Vīnes Valsts operas “Kammersängerin” balvu. Tā bija slavenā opernama atzinība dziedātājas uzticībai, jo Vīnē viņa jau tolaik bija interpretējusi 18 lomas vairāk kā 140 izrādēs kopš debijas šajā opernamā 2003. gadā. Šobrīd māksliniece ir Vīnes Valsts operas vadošā Karmenas, Sesto, Džovannas Seimūras, Šarlotes un Oktaviāna lomu interprete.
2019./2020. gada sezonā Elīna Garanča dziedāja Dalilu Sensānsa operas “Samsons un Dalila” jauniestudējumā Berlīnes Valsts operā Daniela Barenboima vadībā un atgriezās Ņujorkas Metropoles operā ar Margeritas lomu Berlioza “Fausta pazudināšanā”, kā arī piedalījās koncertos Berlīnes filharmonijā, Milānas “La Scala”. 2021. gada pavasarī Elīna Garanča pirmo reizi interpretēs Amnerisas lomu Verdi “Aīdā” Bastīlijas operā Parīzē, kā arī dziedās Kundri lomu Vāgnera “Parsifāla” jauniestudējumā Vīnes Valsts operā.
Elīnas Garančas slavenāko operlomu vidū minama titulloma Žorža Bizē “Karmenā”, kuru viņa ir dziedājusi gan Londonas Karaliskajā Koventgārdena operā, gan Ņujorkas Metropoles operā, liekot “New York Times” viņas sniegumu vērtēt kā izcilāko Karmenu pēdējo 25 gadu laikā. Ņujorkas Metropoles operas “Karmenas iestudējumu tiešraidē vēroja skatītāji vairāk nekā 1000 kinoteātros visā pasaulē, tas ir izdots arī “Live in HD” formātā.
Kopš 2005. gada Elīna Garanča ir ierakstu kompānijas Deutsche Grammophon māksliniece. 2020. gada 6. novembrī tika publicēts viņas jaunākais albums – kopā ar pianistu Malkolmu Martino ieskaņotās Šūmaņa un Brāmsa dziesmas. 2013. gadā viņa saņēma savu pirmo Vācijas fonoindustrijas “ECHO Klassik” balvu par albumu “Aria Cantilena”. “ECHO Klassik” balvas Elīna Garanča ieguva arī 2009., 2013. un 2015. gadā, un kārtējais apliecinājums viņas talantam bija “Opus Klassik 2020” balva par albumu “Sol Y Vida”.
Dziedātāja ir sniegusi neskaitāmus koncertus – gan solo, gan piedaloties vokāli simfonisko opusu atskaņojumos - visā pasaulē. 2020. gada vasarā viņas uzstāšanos ar koncertmeistaru Malkolmu Martino dzirdēja arī klausītāji Rēzeknes “Gorā” un Liepājas “Lielajā Dzintarā”.
2000. un 2010. gadā Elīna Garanča ir saņēmusi Latvijas Lielo mūzikas balvu. Viņa ir apbalvota ar Triju Zvaigžņu ordeni (2007). 2006. gadā viņai tika pasniegta Eiropas Kultūras balva.
Nu jau vairāk kā desmit gadu garumā Elīna Garanča kopā ar dzīvesbiedru, diriģentu Karelu Marku Šišonu brīvdabas koncertos Gotveigā un Kicbīelē Austrijā, rīko kopīgus koncertus ar jauniem, daudzsološiem dziedātājiem, šādi nereti veicinot jauno mūziķu veiksmīgu starptautisku karjeru. Šī iniciatīva ir pārtapusi projektā “Nākotnes balsis”, ar kura palīdzību pieredzējušie mākslinieki vēlas atbalstīt jaunos dziedātājus viņu radošā ceļa sākumā.
Elīna Garanča vokālās studijas uzsāka mātes – izcilās vokālās pedagoģes Anitas Garančas vadībā Latvijas Mūzikas akadēmijā. Pēc tam turpināja studijas Austrijā un ASV. 1999.gadā viņa uzvarēja Mirjamas Helinas konkursā Somijā.
2020. gada nogalē klajā nāca Elīnas Garančas grāmata “Zwischen den Welten: Mein Weg auf die großen Opernbühnen”. Tas ir papildināts un pārstrādāts 2013. gadā izdotās grāmatas “Wirklich wichtig sind die Schuhe” izdevums.
LMIC 2020