Nacionālā ierakstu kompānija SKANi laidusi klajā ATOMOS saksofonu kvarteta debijas albumu, kurā pirmo reizi ieskaņoti Pusona, Pētersones, Buravicka, Dzenīša, Herliņa un Rudzinska darbi.
Septiņi jaundarbi un seši jaunās, vidējās paaudzes komponisti no Latvijas – tāda ir saksofonu kvarteta Atomos albuma Sharp Green bilance. Dažādi skaņraži, kuru saknes ir gan neakadēmiskajā, gan akadēmiskajā mūzikā, taču viņus visus vienojusi ļaušanās Atomos avantūriskajam garam, kas rosinājis pētīt saksofona kvarteta skanējuma iespējas. Skaņdarbos viņi pievērsušies jautājumiem par cilvēci, ekoloģiju, vieliskumu, dzīvības plaukumu dabā un sevī, gan vienkārši atklājuši jaudīgu pašizpausmes un spēles prieku. Saksofonu kvartets, šķiet, jau pats par sevi nepieļauj blāvu mērenību, un šajā albumā mākslinieki mums sarūpējuši aizraujošu skaņu ceļojumu, kur dzirdam gan minimālisma estētiku, gan sonoristiku kā galveno virzītājspēku, gan ‘‘roķīgas’’ intonācijas, gan atmosfēriskas noskaņas, gan enerģētisku radošā spēka apliecinājumu”, tā albuma anotācijā raksta muzikoloģe Lauma Malnace.
Saksofonu kvarteta Atomos dibinātājs Arvīds Kazlausks par albuma ieceri teic: ‘‘Šo gadu laikā Atomos repertuārā ir uzkrājušies vairāki jaundarbi, kurus gribējās iemūžināt albumā. Doma par diska ierakstīšanu virmoja gaisā jau labu laiku. Radās ideja, ka varētu ieskaņot albumu ar latviešu komponistu jaundarbiem, kas rakstīti speciāli saksofonu kvartetam Atomos. Pirmais no tiem bija Džeikina Pusona (Jachin Pousson) skaņdarbs Gardens on Mars. Ar Džeikinu biju jau vairākkārt sadarbojies, spēlējām brīvās improvizācijas grupā Endless Roar un viņš bijis klātesošs Atomos gaitām jau no ansambļa pirmsākumiem. Uzaicināt Džeikinu komponēt mums jaundarbu bija loģisks šīs sadarbības turpinājums. Pēc tam es uzrunāju Madaru Pētersoni, savukārt Aigars Raumanis Platonu Buravicki. Madaras Pētersones skaņdarbus Serendipity, Active un Platona Buravicka Planktonu esam diezgan daudz spēlējuši latviešu mūzikas programmās, tai skaitā festivālos ‘‘Arēna’’ un ‘‘Latvijas Jaunās mūzikas dienas’’. Tad vienā brīdī uzrakstīt mums skaņdarbu pieteicās arī Oskars Herliņš – viņa Darvu pirmatskaņojām festivālā ‘‘Arēna’’. Savukārt Toma Rudzinska Overstep, kas komponēts saksofonu kvartetam un kahonam, iekļāvām džeza mūzikas programmā festivālā Saxophonia. Andri Dzenīti biju uzrunājis jau pirms laba laika, un apstākļi beidzot sakrita, lai viņš mums varētu uzrakstīt Sharp Green, kas ir nesenākais skaņdarbs no visiem; to pirmatskaņojām festivālā ‘‘Eiropas Ziemassvētki’’.’’
2016. gadā Rīgā dibināto saksofonu kvartetu Atomos raksturo muzikāla intuīcija un virtuozitāte, daudzveidīgas skanējuma iespējas un zinātkāra atvērtība jaunajam. Kvarteta dalībnieki Arvīds Kazlausks, Aigars Raumanis, Roberts Martini un Rūdolfs Pēteris Rubenis ir izkopuši individuālo meistarību pie izciliem saksofonspēles skolotājiem Latvijā un papildinājušies citviet Eiropā un ASV. Katrs ir spilgta, sevi apliecinājusi personība Latvijas mūzikas ainā, visi kopā – rūpīgi slīpēta četru tembru kopskaņa, kas ieviļņo telpu un klausītājus.
Atomos repertuārs lielākoties ir ceļojums 20. un 21. gadsimta akadēmiskajā un džeza mūzikā, ik pa laikam pieskaroties arī senākam muzikālajam mantojumam. Kvartetam izveidojies radošs dialogs ar darbīgiem pašmāju mūsdienu skaņražiem – Platonu Buravicki, Madaru Pētersoni, Andri Dzenīti, Džeikinu Pusonu (Jachin Pousson), Edgaru Mākenu, Raivi Misjunu, Andrievu Alksni, Marinu Vidmonti, kā arī džeza un ritma mūzikas komponistiem Ritvaru Garozu, Dāvi Jurku, Tomu Rudzinski un Karoli Šarku (Lietuva). Svaiga un rosinoša mūzika atskaņota koncertos Starptautiskajā saksofonmūzikas festivālā Saxophonia, laikmetīgās mūzikas festivālos Arēna un ‘‘Latvijas Jaunās mūzikas dienas’’, alternatīvās kamermūzikas festivālā “Sansusī” Latvijā, kā arī festivālos Marijampolē un Klaipēdā, Lietuvā.
Aizrautīga uzstāšanās aizvadīta kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri diriģenta Jāņa Stafecka vadībā, atskaņojot Filipa Glāsa kontrastaino “Koncertu četriem saksofoniem un orķestrim” Lielajā ģildē (2022). Sadarbībā ar Viļņas Svētā Kristofera kamerorķestri un diriģentu Karoli Varjakoju interpretēts minimālisma spilgta pārstāvja, lietuvieša Broņus Kutaviča skaņdarbs Ten toli, iki vidurnakčio (2020). Kopā ar Orķestri “Rīga” atskaņota Nika Gothama vitālā “Bakhanāle” (2023).
Albums “Sharp Green” tapis sadarbībā ar Latvijas Komponistu savienību un Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu. Albums fiziskā formātā pieejams 80 pasaules valstīs, kā arī digitāli visās populārākajās mūzikas straumēšanas platformās.
SKANi katalogā ir jau vairāk kā 100 starptautiski izplatīti un augsti novertēti latviešu klasiskās, laikmetīgās un džeza mūzikas albumi, kas regulāri saņem cildinošas atsauksmes no tādiem prestižiem medijiem kā Gramophone, BBC Music Magazine, WRD, Deutschlandradio, Opera Today, Chorzeit Magazine, Artsdesk, The Guardian, The Times un citiem. SKANi ir Latvijas Mūzikas informācijas centra struktūrvienība, kas darbojas ar Kultūras ministrijas un Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Vairāk par albumu ŠEIT