LMIC radio

Pēteris Plakidis: Mūžība

Izpildītāji

Sigvards Kļava - diriģents
Latvijas Radio koris

Sērija

Latvijas komponisti

Ieraksts

2021

Izdošanas datums

03.09.2021

Skaņdarbi

Pēteris Plakidis

"Zvana vārdi"

Pēteris Plakidis

"Izkapts ābelē"

Pēteris Plakidis

"Papardes zieds"

Pēteris Plakidis

"Div’ buramdziesmas"

Pēteris Plakidis

"Maizes dziesma"

Pēteris Plakidis

"Divi dziedājumi no Vecās Derības"

Pēteris Plakidis

"Kurzemes krasts, Vidzemes krasts"

Pēteris Plakidis

"Fatamorgāna"

Pēteris Plakidis

"Saulīt, mīļā māmulīt"

Pēteris Plakidis

"Mūža aina"

Pēteris Plakidis

"Ausmas stundā"

Pēteris Plakidis

"Jāņa bērnam"

Pēteris Plakidis

"In memoriam"

Pēteris Plakidis

"Tavas saknes tavā zemē"

Apraksts

LMIC 123

"Pēteris Plakidis (1947–2017) ir – un būs – viens no latviešu kultūrai pašiem būtiskākajiem komponistiem. Viņš lūko dzīvi ar asu, redzīgu skatu, atbalso mūzikā tvirti, strikti, aktīvi, iemīt tautas gara jomā (kompozīcijā, pedagoģijā, atskaņotājmākslā, teātrī un kino) šķietami paklusi, nemanāmi, tak stingri un nepārsūdzami. Uz palikšanu. 

Pirmajā acu (ausu!) uzmetienā – īsts instrumentālists, no miniatūrām līdz vērienīgiem, apjomīgiem sacerējumiem. Turklāt blakus allaž saturiski noslogotiem, nereti it spriegiem, pretmetīgiem darbiem uzvirpuļo kāds neslēpti humorā dzirkstošs, ideju un intonāciju saķēdējumā uz atslodzi velkošs opuss. Taču visbiežāk – tieši kā papildinājums, sāņlēciens, fantāzijas dzirksts. Tomēr pavisam drīz sadzirdams skaidri izteikts pavērsiens vai pat grūdiens arī uz vokālās kamermūzikas pusi. Ilgus gadus jūsmīgas lirikas veldzē dzīvojusī solodziesma pēkšņi iegaismojas arī pavisam citādākās, nospriegotās, polemiski saasinātās intonācijās."

Jānis Torgāns

Kritika

"Peteris Plakidis (1947-2017) is one of the many successful composers of choral music from the Baltic States. It is above all the tradition of the great singing festivals that always prompts composers to enrich the repertoire with strong works.
Peteris Plaikidis’ choral music echoes above all the tradition of vocal polyphony, which inspires the Latvian Radio Choir to sing in a very differentiated and sonorous way. Conductor Sigvards Klava creates a wonderful homogeneity of voices with finely nuanced gradations from delicate, crystalline high soprano to warm, richly shaded middle voices to earthy bass.
Over often medieval-like basic motifs, Klava allows the upper voices to float almost ethereally, but animates them just as much to passionate declamation. The result is a recording of 21 choral movements that above all sustainably underscores the poetic power of Plakidis’ music."

Guy Engels
www.pizzicato.lu

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

The Latvian Pēteris Plakidis (1947-2017) is unfortunately not yet as famous in Central Europe as his compatriot of the same first name, Pēteris Vasks, who was born just one year earlier. This is certainly not due to the quality of Plakidis' music. The album "Eternity", which has just been released on the Latvian label Skani, is impressive proof of this. It features a selection from Plakidis' rich repertoire, which he has composed for a cappella choir in various settings since the late 1960s. Except for the two Latin songs "Verti me ad alia" and "Et cognovi" based on texts from the Old Testament, all the songs are in Latvian. As for the other texts, Plakidis makes use of diverse sources. The spectrum ranges from traditional folk tunes to famous authors of his homeland: Ojārs Vācietis, Vizma Belševica, Imants Ziedonis, Jānis Peters, Knuts Skujenieks and others. Subtle political messages are conveyed above all by the songs based on texts by Latvian exile authors such as Zinaīda Lazda, which could hardly be sung in public before the fall of the Iron Curtain. The stylistic "keyboard" on which Plakidis' songs "play" is correspondingly large, but the Baltic tone can be felt everywhere. The Latvian Radio Choir, already one of the best choirs in the world, has a real home game here. You can't sing these songs any better than this.

Burkhard Schäfer