LMIC radio

Šimkus spēlē Šimku

Sērija

Latvijas komponisti

Ieraksts

2021

Izdošanas datums

18.03.2022

Skaņdarbi

Vestards Šimkus

Pirmais koncerts klavierēm un stīgu orķestrim "Veltīts neērtajam cilvēkam"

Vestards Šimkus

"Sapņu ainavas", deviņas etīdes klavierēm

Vestards Šimkus

"Likteņa vārti" klavierēm un simfoniskajam orķestrim

Apraksts

LMIC 134

Vestards Šimkus dzimis muzikālā un inteliģentā ģimenē – tēvs Gunārs Šimkus savulaik bijis komponista Viļņa Šmīdberga domubiedrs ārtroka grupā Katedrāle, māte Iveta Šimkus ir dzejniece un literatūras skolotāja, jaunākā māsa Aurēlija Šimkus – pianiste. Kopš 2012. gada viņš ir dziedātājas Elīnas Šimkus dzīvesbiedrs. Arī Vestards Šimkus intervijās vienmēr uzsvēris tuvinieku atbalstu, un arī tas viņam palīdzējis studijās ārpus Latvijas un karjeras pirmajā posmā. Pianista gūto balvu saraksts ir vērienīgs – te jānosauc kaut vai uzvara Marijas Kanalsas konkursā Barselonā 2009. gadā un līdzvērtīgs triumfs Ferenca Lista konkursā Losandželosā septiņus gadus agrāk. Izvērsts uzskaitījums būtu arī Vestarda Šimkus pedagogiem un meistarklašu vadītājiem – klavierspēles docētāju vidū zināmākie ir Dmitrijs Baškirovs Madridē, Vadims Suhanovs Minhenē, Daniels Pollaks Losandželosā. [..] 

Pirmkārt, Vestards Šimkus sevi ne bez iemesla sauc par romantiski domājošu un jūtošu mākslinieku, tādēļ viņa jaunrade sabalsojas ar komponistu un pianistu Ludviga van Bēthovena, Friderika Šopēna, Roberta Šūmaņa, Ferenca Lista, Sergeja Rahmaņinova trauksmaino fantāziju un kolorītajām tēlu metamorfozēm. Otrkārt, romantisma skaņumākslas neatņemama sastāvdaļa ir virtuozitāte, un šeit Vestards Šimkus pilnā mērā īsteno savu pianistisko potenciālu – klavieru faktūra iemirdzas aizvien jaunās variācijās, ritma un harmoniju viļņi saduras viens pret otru. Treškārt, Vestarda Šimkus priekšteči ļoti asi reaģēja uz virtuozu tukšumu, un arī latviešu autors savā mūzikā atrod vietu apcerei, meditācijai, liriski klusinātiem brīžiem, kontemplatīvam vērojumam.

Armands Znotiņš
 

Kritika

Listening to this album, one can only marvel that Vestards Šimkus (born 1984) is not much more famous in this country – both as a composer and as a pianist. In both disciplines he has truly extraordinary things to offer. Šimkus, who studied composition with his famous compatriot Pēteris Vasks and belongs to the younger generation of Baltic artists who were able to learn their craft in the Republic of Latvia, which was liberated from the Soviets, locates himself in the succession of Romantic composer-pianists such as Schumann, Liszt, and Rachmaninov. In terms of virtuosity and technique, he is in no way inferior to his great role models. His Piano Concerto No. 1 was written in 2008 and is entitled "Veltīts neērtajam cilvēkam". The English translation offered by the album ("Dedicated To The Bothersome Man") is unfortunate, because "bothersome" is the wrong word here. Properly translated from Latvian, it should read in German: "Gewidmet dem unbequemen Mann". The booklet text does not reveal who is meant by this, but one may assume that it is Pēteris Vasks, who always stood up to the Soviet occupiers, especially since Šimkus literally plays on his keyboard here without ever getting under his teacher's wheels. The "Dreamscapes" etudes from 2014 bear eloquent titles such as "Floating Stars", "Tsunami" or "Snakes", and they are brimming with power, inventiveness and pianistic elegance. "Gates of Destiny" (2018), with its just under 7 minutes of playing, forms a concentrate of the 1st Piano Concerto. Šimkus and the Liepāja Symphony Orchestra form a dream team!

Music: ★★★★½
Sound: ★★★★★

Burkhard Schäfer
Fono Forum, 08 / 2022