LMIC radio

Plaukstošais jasmīns. Liepājas Simfoniskais orķestris

Izpildītāji

Liepājas Simfoniskais orķestris
Guntis Kuzma - diriģents

Sērija

Latvijas komponisti

Ieraksts

2021

Izdošanas datums

04.03.2022

Skaņdarbi

Jānis Ivanovs

"Varavīksne", simfoniskais tēlojums

Alfrēds Kalniņš

"Pie Staburaga"

Georgs Pelēcis

"Plaukstošais jasmīns"

Jānis Ķepītis

"Liriska balāde"

Ādolfs Ābele

"Meditācija" ("Vientulībā")

Agris Engelmanis

"Zīmējums sēpijas tonī"

Apraksts

LMIC 127

Izvēlētos deviņus skaņdarbus manā ieskatā vieno Latvijas dabas klātbūtne. Tieši daba bija impulss, kura vadīts ķēros pie mūzikas atlases, un rurālā Latvija — tā ir mana mierīgo māju sajūta. Bez vārdiem skaidrs, ka pļava mums ir viskošākā, saule siltākā un jūrmalas koki visstaltākie. Studējot šo deviņu miniatūru partitūras, man nebija grūti iztēloties, kā uzaust saule Porieša opusā “Rīts” vai kurā debesu lokā iemirdzas Ivanova “Varavīksne”. Tempus un frāzējumu lielā mērā diktēja tas, ko esmu piedzīvojis Latvijas ārēs, taču būtiski uzsvērt, ka mūzika šajā gadījumā ir nevis konkrētu vietu vai parādību ilustrācija, bet gan tilts uz mūsu attiecībām ar pasauli.
Deviņas miniatūras aptver veselu gadsimtu Latvijas mūzikā — no agrīna nacionālā romantisma līdz 21. gadsimta pēcromantismam. Modernisma parādību mūsu mūzikā mazāk, un šajā tvartā turos pie romantisma pasaules izjūtas. Skaņas dažādības nolūkā izvēlējos gan lielākam orķestrim, gan tikai stīgām rakstītu mūziku. Vairums šo opusu CD formātā tiek izdoti pirmoreiz.
Liepājas Simfoniskais orķestris plāno turpināt šādu izlašu ieskaņošanu, ir daudz neieskaņotas un neizdotas lieliskas latviešu simfoniskās mūzikas, un arī tēmu netrūkst — jūra, pilsēta, deja, kino, literatūra un vēl, un vēl. Ideju ir daudz, un mēs priecāsimies, ja klausītājs šajos skaniskajos piedzīvojumos būs kopā ar mums.

Guntis Kuzma

 

Kritika

Here’s a century’s worth of Latvian orchestral music, from Ābele to Skulte, and 1906 to 2007. Listen blind and you’ll have a hard job placing some of these nine pieces chronologically. Conductor Guntis Kuzma explains in his foreword that “our music contains fewer modernist elements…” and the 1987 Overture by Ādolfs Skulte could have been written four decades earlier. It’s appealing, colourful stuff, though, and reading that the composer “was able to repair any household appliance” makes you like him even more. The biographical sleeve notes are as entertaining as the music. Jānis Kepītis, whose Lyrical Ballad dates, improbably, from 1984, excelled at crosswords and beekeeping. Ādolfs Ābele “seemed to glide rather than walk,” leaving behind a trail of ash and cigarette smoke. His 1924 Meditation (In Solitude) is a gem, a ripe, bittersweet eruption of colour.

Jānis Ivanovs, several of whose 21 symphonies have been released on the Skani label, is a significant figure in 20th century music. Rainbows, from 1939, is a lushly orchestrated tone poem reflecting the composer’s chromesthesia. Agriscience Engelmanis, a one-time pilot who could have been a Soviet cosmonaut, contributes an evocative, occasionally pungent Illustration in Sepia. There’s so much to love here, Kuzma drawing refined playing from an audibly enthused Liepāja Symphony Orchestra. Skani’s sound is warm and rich, and the aforementioned booklet notes include links to further information contained on the Latvian Music Information Centre’s website. Nice sleeve art too.

Graham Rickson
www.theartsdesk.com 30/07/2022